torkelsgris

Direktlänk till inlägg 20 februari 2017

Falska rykten

Av Amanda Martins - 20 februari 2017 23:22

Problemen verkar aldrig ta slut för mig den här månaden, tråkigt nog. Som vanligt så ligger jag i sängen när jag skriver detta blogginlägg och just den här kvällen har jag varit riktigt förbannad över en grej som nyligen hänt.


Det börjar med att mitt ex smsar mig. Han säger att han undrar en sak och frågar därmed om han kan ringa mig. Vi har inte haft kontakt på länge och sist vi hade någon slags kontakt var när han totaldissade mig när jag bad om förlåtelse för vårt hemska ''breakup''. Men tillbaka till ämnet, kort sagt så svarade jag att det var okej. Jag fick en liten klump i magen och undrade vad som är såpass viktigt att mitt ex tar mod till sig och skriver till mig att han måste prata med mig på telefon, senast han hörde min röst var när jag sa orden ''Jag har tappat känslorna''. Jag måste erkänna, jag var lite nervös och stirrade på mobilskärmen med hopp om att bara få det överstökat. 3 minuter senare så dyker hans namn upp på min display med en gammal bild på honom som jag tog i somras. Jag svarade och kvävde ur mig ett ''Hallå'' och i andra änden av luren så svarade en röst tillbaka, rösten som jag hade älskat i 1 år. Rösten som tillhörde en av de människorna jag älskat.


Det började lite stelt och jag frågade ganska snabbt om vad det var han ville. Med en viss tvekan frågade han mig om jag varit i hans hemstad den senaste tiden, alltså tiden efter att vi gjort slut. Jag svarade nej och frågade honom varför han undrar det. ''Jag har hört en sak... inte för att jag egentligen tror på det men jag ville bara fråga dig, för att försäkra mig om att det inte är sant''. Öh, jaha? svarade jag. Och nu kommer vi till det äckligaste på hela kvällen.


Någon har tydligen sagt till honom att jag har haft en trekant med 2 andra killar i busstationen i hans stad. Med killar som han känner. Jag blev helt chockad och fattade först inte vad han sa. Jag förklarade genast att det kom som en chock för mig och att jag självklart inte har haft nån jävla trekant med någon. Det som gjorde mig så upprörd är att folk som jag inte ens känner, som jag inte ens vet namnen på, killar som jag aldrig någonsin samtalat med, tar för sig friheten att ''sprida'' rykten om att dom har haft sex med mig? Egentligen vet jag inte om jag ska skratta eller gråta? Skratta för att dom är så patetiska som får för sig att dom någonsin skulle kunna få den chansen med mig eller gråta för att dom är så fruktansvärt sorgliga? Either way, jag fick tänka efter lite och insåg att det hade varit några killar som lagt till mig på snapchat och fattade ganska snabbt att det var de som hade gått runt och ljugit ihop den här lilla händelsen (händelsen som sorgligt nog bara skett i deras fantasier). Jag kontaktade en av de. Frågade om han vet någonting om detta och att han skulle ge mig namnen på de här horungarna. Killen sa att han inte visste någonting om de här men gav mig några namn på killarna som skulle kunna ligga bakom detta rykte. Principen är inte att jag är så jäkla upprörd över själva lögnen, det som gör mig upprörd är att de smutskastar mitt namn som om jag var en liten leksak till dem. Det är verkligen inte okej.


Några samtal senare så var allt dock ganska lugnt. Killarna kommer snart kontaktas och jag förväntar mig att de ska stå upp för vad de har sagt. De ska skämmas och jag ska personligen se till så att de får göra det också. Smutskastar du mitt namn så ska du fan förvänta dig att jag kommer dra ditt namn genom en kilometers lång lerpöl. Nej inte ens en pöl, ett jävla hav. 


 

 

 
 
Johan

Johan

22 februari 2017 14:35

Det där kan ses som förtal mot dig. Även om det inte var det så är det inte okej. Respektlöst och elakt att sprida sånt. Varför måste killar ofta skryta om sånt? Även om man legat med nån så tycker jag att man inte ska skryta om det. Det är ju mellan de som gjort det. Jag satt och åt på en pizzeria en gång och jag råkade höra en sak från bordet bredvid. Det var tre killar på 14-18 år. Den äldsta sa "jag låg med en snygg tjej som jag visste var kär i mig. När jag sa att jag bara låg med henne för sexets skull så bröt hon ihop och mådde dåligt av det." Stolt var han verkade det som. En av de andra sa "det kan hon gott ha" medans han som gjorde så och den tredje höll med om det. Hela tonen mot henne var så nedsättande. Jag blev arg och upprörd. Dock kunde jag inte säga ifrån för jag upplevde dem som lite hotfulla och vältränade så jag kunde inte. Jag är en sådan som ser tjejer som personer lika mycket som killar är personer. Jag lyssnar, analyserar, ger lite råd och är uppmuntrande på rätt sätt mot tjejer. Jag har kommit många tjejer nära pga det och de mår så mycket bättre av det. Att en kille ser dem på rätt sätt. Med respekt, pålitlighet och allt det där.

http://www.drangen.bloggplatsen.se

Amanda Martins

22 februari 2017 16:11

Jag förstår inte heller riktigt poängen med att gå runt och sprida rykten eller ''skryta'' om sådan information. Oavsett om det är sant eller inte. Och även fast de killarna som spridit det här ryktet inte anser det vara en ''stor grej'' så är det ju ändå mitt namn (enligt mig) de smutskastar. Det är så fruktansvärt respektlöst att tro att man kan ta sig friheten och ljuga om sexhändelser endast för att ''verka cool''.

Och det du berättar om är verkligen sorgligt. Det som berör mig så mycket är att vissa killar verkar tro att tjejer är leksaker för dem. Att kvinnor bara är något man kan slänga bort när man tröttnat. Tur att det finns killar som du, det får mig inte att tappa hoppet om mänskligheten helt. Fortsätt med det du gör, du kommer helt klart vinna på det i längden än vad de andra IQ-befriade killarna någonsin kommer göra!

 
Johan

Johan

22 februari 2017 22:26

Jäkla bloggplatsen. Sidan uppdateras så kommentarer jag skriver försvinner medans jag skriver men försöker igen: Nu blir jag extremt personlig av mig. Jag har under många år försökt att få upp tjejers psykiska hälsa. Jag har mött tjejer som vart utsatta för saker som ingen ska behöva utsättas för. Jag har mött tjejer som är psykiskt sjuka i schizofreni, bipolär, borderline med mera. Så jag är påläst kring de sjukdomarna. Tjejer generellt mår sämre än killar så jag fokuserar på tjejer på rätt sätt. De uppskattar det. Jag kontaktade en tjej via en dejting grupp på facebook. Hon var söt till sitt yttre och strålade snällhet. Det visade sig att hon gick på samma antidepressiva medel som jag gör. Jag lider av depression om jag inte tog det. Vi hade daglig kontakt och vi kom snabbt varandra nära. Hon var en sådan som var blyg som valde sina vänner med omsorg. Jag försökte verkligen ge allt för att hjälpa henne. Hon mådde bättre av det. Jag var den första som hon skrev till på morgonen och den sista som pratade med henne på kvällen. En dag så fick jag inte kontakt med henne. Varken via sms eller via facebook. Jag ringde polisen och de åkte ut. De ringde och sa att hon var avliden. Jag fattade vad som hänt. Världens chock så jag fick ta hjälp av psykakuten. Några veckor senare så ringde hennes föräldrar och skulle berätta detta. Jag visste ju allt detta redan men ja de var gulliga att ringa. De berättade att hon hade skrivit till mig i sitt avskedsbrev. "Hälsa Johan Smith att han behöver inte oroa sig så mycket. Jag bryr mig om han starkt!" Eller nått sånt. Jag frågade om det märktes att hon mådde bättra pga mig och det gjorde hon. Hon blev mer skämtsam, skrattade mera och sånt. Det var den enorma respekt vi hade för varandra. Tilliten! Jag var intresserad i henne. Jag tror att hon var det i mig med. Vi hann inte prata om det men ett par veckor till och jag kände att vi då kunde prata om det men det blev inte så. Jag har aldrig haft flickvän med allt vad det betyder så det var det närmsta jag kommit. Det var tufft. Tjejer, ja killar med, skall bemötas med respekt. Personkemin kanske inte alltid funkar men man måste ju ändå respektera varandra. Jag är sådan mot tjejer: att jag bryr mig helhjärtat om personkemin funkar bra.

Det med sex. Jag undrar faktiskt vad man vinner att sprida sådana rykten? Oavsett om de är sanna eller ej så vinner man ju inte med att skryta om sånt! Jag skulle inte skryta om sådana personliga intima saker. Oavsett de är sanna eller ej! Sen det med att det inte är en sån stor grej enligt de killarna som sa så om dig... Sex för dig kan ju vara hur stort som helst. Nu var det ett falskt rykte men säg att man går i säng med nån bara för natten så är det ju ändå en privat grej. Som kan mycket väl vara stort för dig. Intimt och stort. Då tycker jag att man inte ska skryta om det hur som helst. Vill man prata om det med nån pålitlig så okej men att skryta om det och skapa ett rykte är helt åt fanders. Jag tycker att du ska vara selektiv med vilka killar du väljer att bli tillsammans med. Man ska respektera varandra under en relation och efter relationen tar slut om det blir så.

http://www.drangen.bloggplatsen.se

Amanda Martins

23 februari 2017 23:30

Oj. Har verkligen svårt att ens kunna sätta mig in i den situationen som hände mellan dig och tjejen. Det är hemskt att människor kan må dåligt och jag lider verkligen med dem (och lider även med dig, som fick utstå sådan smärta). Även om jag är en person som är otroligt dålig med känslor och känner mig extremt obekväm i situationer där folk t.ex gråter så gör det verkligen ont i hjärtat när människor mår så dåligt.

Men du är otroligt stark. Kan säga att jag nog aldrig hade klarat av det där. Speciellt om jag älskade personen. Det är sån otrolig smärta som inte ens kan beskrivas. Är verkligen imponerad över hur godhjärtad du låter. Och framför allt stark och omtänksam. Synd att det inte finns fler människor som är så.

Jo, precis. Det är inte så kul när man får höra från andra att folk håller på och ljuga om sådant. Kanske borde jag ta det som en komplimang, att de vet att det aldrig skulle hända i verkligheten så de var tvungna att ljuga ihop det. Tragiskt. Men jag mår inte dåligt över det. Det är ännu bara småpojkar som inte kan skilja på fantasier och verklighet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda Martins - 11 september 2018 22:35

Klockan är nu 22:37, det är en tisdagskväll och jag är sjuk. Feber, halsont och hosta. Hade jätteångest över att jag skulle missa så mycket i skolan, men efter en liten konversation med min mentor så kom vi fram till att det är ingenting att oroa sig...

Av Amanda Martins - 10 juli 2018 01:00


Hej igen.   Tänkte skriva om ett känsligt ämne, i alla fall ur mitt perspektiv. Nämligen när vänskaper tar slut, när två kompisar bestämmer sig för att dem inte längre ska vara vänner. Vet inte riktigt vart jag ska börja, men jag kanske bör ta de...

Av Amanda Martins - 20 maj 2018 23:19

Jag hade nästan glömt bort den här ''bloggen'', insåg för några dagar sedan att den fortfarande finns kvar, satt och läste igenom gamla inlägg med varierande reaktioner. Shit, sist jag skrev här var 28 november 2017, det är ett halvår sedan. Jag känn...

Av Amanda Martins - 28 november 2017 22:26


Det var ungefär 2 månader sedan jag senast skrev här. Då var jag en nybliven singeltjej med många förhoppningar. Idag, den 28 november, 2 månader och 8 dagar senare så är jag här igen. Mycket har hänt i mitt liv sen sist, både bra och dåliga saker....

Av Amanda Martins - 19 september 2017 18:22

Hej.   Det var längesedan jag skrev något på den här sidan. Mycket har hänt sedan 22 februari men samtidigt så har det inte. Ligger i min säng, under täcket, lyssnar på pianolåtar och ska efter detta inlägget försöka plugga lite psykologi. Älsk...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards